A köznevelés megújításával a kormány vállalta, hogy minden gyermek számára biztosítja a jó óvodai, iskolai nevelés, oktatás feltételeit. A gyerekek, családok és az ország érdekeit egyaránt szolgáló igazságos, méltányos és magas színvonalú köznevelési rendszer legfontosabb intézkedései szeptembertől lépnek életbe. Közlemény.

Az új szabályok java részét a 2011 decemberében elfogadott köznevelési törvény rögzíti, a végrehajtásához szükséges rendeletek régóta hozzáférhetőek. Több mint másfél év alatt mindenki megismerhette a pedagógus előmeneteli rendszer, az új munkaszervezés alapelveit, a délutáni foglalkozásokra, az új Nemzeti alaptantervre, kerettantervekre vonatkozó rendelkezéseket.

A kormány a közelmúltban döntött a pedagógushivatást támogató rendszer bevezetéséről, amely a többi között a pedagógusok bérének jelentős emeléséről is rendelkezik. Való igaz, amennyiben a kormány azon elődei felelőtlen példáját követte volna, akik az önkormányzatokat és az országot kezelhetetlen adósságba kergették rossz gazdaságpolitikájukkal, fedezet nélküli egyszeri közalkalmazotti béremelésükkel, akkor a döntés előbb is megszülethetett volna. De 2010 óta Magyarországon nem a kalandorpolitika a mértékadó, ezért a kormány csak az első félév gazdasági adatainak ismeretében határozott arról, hogy a pedagógus béremelést illetően mekkora összegű kötelezettséget vállalhat.

A kormány a bérnövekedésen túl az értékállóságról is gondoskodott. A pedagógusok fizetésének kiszámítása a mindenkori minimálbér alapján történik, így annak emelkedésével a pedagógusok jövedelme is automatikusan növekszik.

A pedagógushivatást támogató bérrendszer bevezetése fokozatosan valósul meg. Az idei emelést követően 2014 szeptemberétől 2017-ig minden tanév kezdetén törvényben foglalt mértékkel emelkedik.

A nagyobb anyagi elismerés mellett a pedagógusok új munkaszervezésének bevezetésére is sor kerül. Az új munkarend nem a kötelező óraszámra, hanem a munkavállalók heti 40 órás munkaidejére épül. Szabályozza a pedagógusok terhelhetőségét, felszámolja a minőség rovására menő önkéntesen vagy kényszerűségből vállalt túlmunkát. Az erről szóló jogszabályok a tanévkezdés előtt megjelennek.

2013. szeptember 1-jétől az egyházi-, alapítványi és magánintézmények is új finanszírozási és elszámolási szabályok szerint működnek. A valós költségek felét sem fedező normatív támogatás helyett az intézmények bértámogatást kapnak. Mivel a bérek és bérköltségek az oktatási kiadások mintegy 85 százalékát teszik ki, biztonságosabbá válik az intézménykör fenntartása. Az emelt béreket itt is, minden esetben, először az október elején esedékes fizetéssel kapják meg a pedagógusok.

Magyarországon az elmúlt két évtizedben a magán- és alapítványi intézményfenntartás sajátos modellje valósult meg, amikor is ezen intézmények költségeik teljes fedezetét az államtól várták. Támogatásuk egyedi szerződések alapján átláthatatlan és kiszámíthatatlan rendszerben történt. Az átalakítás célja a korábbi „kijárásos” rend felszámolásával egy olyan világos szabályrendszer létrehozása, amely pontosan rögzíti, hogy ki milyen támogatásra számíthat.

A Híd programok elindulásával az állami intézményrendszer a korábbinál lényegesen nagyobb felelősséget vállal azoknak a fiataloknak a felzárkóztatásában, sorsuk egyengetésében, akik e nélkül idő előtt kiesnének a köznevelési rendszerből.

Rövidesen elkészül a pedagógusok egész ágazatra kiterjedő kollektív szerződése, amelyhez hasonló sohasem volt a magyar közoktatásban/köznevelésben. A kollektív szerződés megkötésére a köznevelési törvény pedagógus előmeneteli rendszer részletszabályait tartalmazó végrehajtási rendeletének kiadását követően kerülhet sor. A Kormányzati oldal a törvény augusztus 27-i elfogadása és e rendelet azzal együtt történő megjelenése után várja a vele együttműködést vállaló pedagógus szakszervezetek javaslatait, ahogyan erről megegyezés született.

A gyermekek fejlődése, a családok helyzete és jövője, valamint Magyarország felvirágzása szorosan összefügg egymással, a köznevelés megújítása tehát mindannyiunk közös érdeke.

(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)