Már csak egy hét, és becsengetnek! A 2013. szeptember 1-jével hatályba lépő változásokkal az új tanévtől kezdve olyan köznevelési rendszer jön létre, amely méltányos, valódi esélyeket, magasabb színvonalú nevelést-oktatást kínál minden gyermek, tanuló számára. Közlemény.
Magyarország Kormánya az egész nemzet jövőjét meghatározó köznevelési rendszer átalakítása során kiemelt figyelmet fordított arra, hogy megteremtse és hosszú távon is garantálja azokat a feltételeket, amelyek keretei között mindvégig teljesülhetnek a szülők és az egész magyar társadalom elvárásai. Az új tanév újdonságai lényeges minőségi változást hoznak a köznevelés rendszerébe, melyek elsősorban a gyermekek, a tanulók érdekeit szolgálják.
S hogy mik lesznek a legfontosabb változások a jövő héttől?
7. Országosan is egységes tantervi szabályozás
Szeptembertől az iskolák kezdő évfolyamain (1., 5., 9. és a hatosztályos gimnáziumok 7. évfolyama) az új Nemzeti alaptanterv nyomán elkészült kerettantervek szerint tanulnak már a diákok. A legtöbb országhoz hasonlóan a magyar pedagógusok és a szülők többsége is úgy gondolkodik, hogy az államnak kötelessége gondoskodni arról, hogy a köznevelési intézményekben minden magyar gyerek számára ugyanazokat a műveltségi tartalmakat, korszerű ismeretanyagot közvetítsék a pedagógusok. A közműveltség, a magyar kultúra kapocs a generációk között, ami csak akkor működik, ha a tananyagnak vannak állandó elemei (pl. Arany János költészete, a törökök ellen vívott háború, Kodály Zoltán életműve stb.).
Az egységes tartalmi szabályozás ennek megvalósulását szolgálja oly módon, hogy a pedagógusok teljes módszertani szabadságot élveznek, az iskolák pedig szabadon rendelkeznek a tanítási órák tíz százalékával, amit az iskola pedagógiai céljaira használ fel, igazodva a helyi elvárásokhoz.
6. Emelkedő pedagógusbérek
Szeptembertől a pedagógushivatást támogató új foglalkoztatási és bérezési rendszer bevezetésének köszönhetően jelentős mértékben, átlagosan 34 százalékkal nő a köznevelési intézményekben pedagógus, illetve a pedagógus munkakörben foglalkoztattak illetménye, bére. Jelentős változást hoz ezzel együtt a pedagógusok új alapokra helyezett, a munkaidejükre és munkaidő-beosztásukra vonatkozó új rendelkezések bevezetése, amelynek alapjául már nem a kötelező óraszám, hanem a heti 40 órás munkahét szolgál. A pedagógusok heti 32 órát a jogszabályokban meghatározott pedagógia jellegű feladatokkal töltenek majd, ezen belül pedig a neveléssel, oktatással lekötött munkaidő, az ezzel töltött tanítási órák száma 22 és 26 között alakul majd, ez heti két órával lesz kevesebb, mint amennyit a korábbi szabályok lehetővé tettek.
A Kormány azzal, hogy a köznevelési törvény szabályai alapján a pedagógusbérek számítása a mindenkori minimálbér alapján történik majd, a bérnövekedésen túl a pedagógusbérek értékállóságról is gondoskodott. A pedagógushivatást támogató bérrendszer bevezetése fokozatosan valósul meg. Az idei jelentős béremelést követően 2014 szeptemberétől 2017-ig minden tanév kezdetén jogszabályban foglalt mértékkel növekszik majd a fizetés.
5. Szakmai értékelés, ellenőrzés
A külső szakmai ellenőrzés több mint negyedszázada hiányzik a magyar köznevelési rendszerből. Európában a XVIII. századtól alakultak ki azok a ma is működő külső pedagógiai, szakmai ellenőrző-értékelő rendszerek, amelyet a legtöbb ország a korszerű, nemzetközi tapasztalatokra épülő oktatási rendszerében is fontosnak tartott megőrizni. A szeptemberben elinduló tanfelügyeleti rendszer alapvető célja a pedagógusok és a nevelési-oktatási intézmények szakmai fejlődésének támogatása, a minőségi nevelés, oktatás biztosítása.
4. 16 óráig tartó foglalkozások
Mivel a szülők nagy többsége napközben dolgozik, és nem minden esetben áll a háttérben a családokat nap mint nap támogató nagyszülő, ezért sokaknak gondot okozott a tanulók napközbeni felügyelete, a tanuló szabadidejének hasznos tartalommal való kitöltése. A fiatalkorú tanulók tanítás utáni csellengése és az abból fakadó, a személyiségükre káros hatályt gyakorló hatások megelőzése, valamint a szülői nevelői feladatok biztosításának a segítése volt a változtatás legfőbb célja. Az iskolák a tanulók számára vonzó, színes programokat szerveznek, a kötelező délutáni foglalkozásokon jut idő a felzárkóztatásra, tehetséggondozásra, sportolásra is. A délutáni foglalkozásokon való részvétel alól az igazgató a szülő kérelmére mentheti fel a tanulót. Így a szülők tudtával, kérésükre mentesülhetnek gyermekeik a délutáni foglalkozások alól.
3. Mindennapos testnevelés
A gyerekek egészségügyi mutatói már sok éve aggodalomra adnak okot, ezért fontos, hogy az idei tanévtől az 1., 5. és 9. évfolyamra járó tanulókon kívül már a 2., 6. és 10. osztályos diákok életének is részévé válik a mindennapos mozgás, amely immár az új testnevelés és sport kerettanterv tartalmi modernizációjának keretei között valósul majd meg. A tavaly szeptemberben az 1., 5. és 9. évfolyamokon bevezetett mindennapos iskolai testnevelést igen nagy szülői, társadalmi, iskolai támogatottság kísérte.
2. Elérhető bűnmegelőzési tanácsadók
Az új tanévben a szakiskola, középiskola igazgatója jelezheti a tankerületi igazgatónak, ha megítélése szerint a tanulók védelme érdekében vagy az iskola környezetében lévő - akár a gyermekeket is érintő – bűncselekmények megelőzése, a közbiztonság védelme érdekében bűnmegelőzési tanácsadó segítségére van szüksége intézménynek. Az ország valamennyi megyéjében rendelkezésre állnak majd a bűnmegelőzési tanácsadók, akik az iskolák kérésére adott tankerület bevonásával segítséget nyújthatnak majd a rendelkezésre álló kapacitások mértékéig a tanítás nyugalmának megőrzésében, a tanulók megóvásában.
1. Megújult tankönyvellátás
Az idén bevezetett, az iskolai tankönyvellátás megreformálásának egyik legfontosabb célja, hogy néhány éven belül minden általános iskolás diák ingyenesen jusson hozzá a tankönyvekhez. Ez a következő években felmenő rendszerben valósul meg. Ebben a tanévben már több mint 600 ezer diáknak – az első évfolyamosoknak és a rászorulóknak – jár az ingyen tankönyv. Az idei tanévtől lényeges újdonság, hogy a tankönyvterjesztést a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. végzi, a működési költségek levonása után fennmaradó terjesztési jutalék az iskolai könyvtárakat gazdagítja.
Indulhat a tanév!
Minden diáknak és a pedagógusaiknak sikeres tanévet kívánunk, külön is gondolva az általános iskolát most kezdő kisiskolásokra!
(Köznevelésért Felelős Államtitkárság)